Przystępując do budowy domu, warto od razu zastanowić się, jakiego rodzaju garaż będzie Ci potrzebny i gdzie chcesz go umiejscowić. Jeżeli zdecydujesz się na budynek wolnostojący, możesz po prostu postawić dobrej jakości wiatę lub blaszak (https://garaze.org.pl/oferta). W takim przypadku najlepiej jest kupić model odpowiadający Twoim bieżącym wymaganiom, bo gdy w przyszłości okaże się, że potrzebujesz więcej miejsca, z łatwością zamienisz go na inny.
Jeśli natomiast rozważasz budowę garażu w bryle domu, trzeba podjąć pewne decyzje jeszcze na etapie projektowania. Późniejsze wprowadzenie zmian będzie bardzo trudne albo wręcz niemożliwe. Podstawową kwestią, jaką należy przemyśleć, jest ilość stanowisk do parkowania.
W dzisiejszych czasach standardem są dwa samochody przypadające na rodzinę. Nawet jeśli obecnie masz tylko jeden pojazd, powinieneś mieć na uwadze przyszłe potrzeby Twojej rodziny.
Nie zapominaj też, że garaż to nie tylko miejsce, w którym trzymasz auto. Musisz także wygospodarować w nim kącik na akcesoria samochodowe takie jak dodatkowy bagażnik czy komplet zimowych opon. Jest to również przestrzeń, którą wykorzystasz do celów mających niewiele wspólnego z motoryzacją. W miarę upływu czasu będzie stawał się Twoją drewutnią, schowkiem, przechowalnią sprzętu sportowego lub ogrodniczego, pracownią, warsztatem itp. Wszystkie te funkcje wymagają miejsca. Dlatego też, o ile tylko parametry działki oraz finanse Ci na to pozwolą, od razu zdecyduj się na garaż dwustanowiskowy. Jeśli jego usytuowanie i wymiary zostaną dobrze przemyślane, zajmie on niewiele więcej miejsca, niż jednostanowiskowy. Oczywiście zbudowanie go będzie wymagać nieco większych nakładów. Miej jednak na uwadze, że korzyści, jakie przyniesie taka inwestycja, warte są swojej ceny. Odpowiednio zaprojektowany garaż będzie Ci dobrze służył przez wiele lat.
Prawda jest taka, że wymiary garażu powinny być rozsądnym kompromisem pomiędzy wygodą a estetyką. Musi on być na tyle obszerny, by mógł spełnić stawiane przed nim zadania (jak już wiesz, rozmaite) i umożliwić Ci swobodne korzystanie. Jeśli będzie zbyt ciasny, trudno będzie do niego wjechać, nie wspominając już o wysiadaniu z auta, wyjmowaniu zakupów z bagażnika, uzupełnianiu płynów w samochodzie itp.
Miej też na uwadze, że przed wyjazdem na wakacje będziesz chciał wygodnie zapakować do auta torby, a być może nawet przypiąć na jego dachu dodatkowy bagażnik lub sprzęt sportowy. Oczywiście, da się dokonywać tych czynności na podjeździe, jednak znacznie bardziej komfortowo jest robić to w pomieszczeniu.
Biorąc to pod uwagę, można zbudować największy garaż, na jaki pozwolą Ci finanse i wymiary działki. Oczywiście, jeśli będzie to wolnostojący blaszak lub metalowa wiata (https://garaze.org.pl/oferta/wiaty-hale-blaszane), możesz pójść tym tropem, ale w przypadku garażu w bryle należy zachować pewien umiar. Nie powinien on być zbyt duży, bo wówczas będzie dominował nad resztą budynku, przez co Twój dom będzie wyglądać mało estetycznie.
Jak zatem należy określić jego optymalne wymiary? Z pewnością warto wzorować się na sprawdzonych rozwiązaniach stosowanych przez fachowców. Najczęściej przyjmują oni zasadę, iż dla obiektu o powierzchni użytkowej 120-150 m2 garaż dwustanowiskowy powinien mieć co najmniej 33 m2. Oczywiście, w przypadku domów o bardziej imponujących gabarytach, jego rozmiary mogą być odpowiednio większe; przykładowo, dla willi o metrażu rzędu 200-300 m2 buduje się garaże mające 40, a nawet 50 m2.
Ten parametr wynika przede wszystkim z wymiarów samochodu, który masz zamiar w nim trzymać. Pamiętaj też, że długość garażu powinna zapewnić Ci wygodny dostęp do auta nawet wówczas, gdy brama jest zamknięta. Uzupełnienie płynu do spryskiwaczy czy sprawdzenie poziomu oleju wymaga przecież podejścia do pojazdu od strony maski, a zatem warto zagwarantować sobie dodatkowych kilkadziesiąt centymetrów na swobodne dokonywanie tych czynności.
Długość samochodu nie jest jednak jedynym parametrem, jaki należy wziąć pod uwagę. Na etapie projektowania garażu warto zastanowić się, czy masz zamiar postawić w nim metalowe regały do przechowywania narzędzi lub akcesoriów motoryzacyjnych. Pamiętaj, że musisz wygospodarować na nie choćby minimum miejsca, nawet gdy planujesz powiesić je na ścianie. Jeśli wciśniesz je „na styk”, to pragnąc sięgnąć po umieszczony na półce przedmiot, będziesz zmuszony każdorazowo wyprowadzać auto na zewnątrz. Standardowa głębokość takiego regału to 60 – 80 cm, a chcąc mieć do niego swobodny dostęp bez konieczności wyjeżdżania samochodem z garażu, warto zapewnić sobie dodatkową przestrzeń w postaci kolejnych 60 – 70 cm, licząc od krawędzi ściany.
Ten parametr pozostaje w związku z szerokością auta, ale też z kilkoma innymi zmiennymi. Nie wystarczy przecież wjechać do garażu, trzeba jeszcze mieć możliwość swobodnego opuszczenia pojazdu. Miej na uwadze, że drzwi samochodów miewają rozmaitą długość. Niezależnie od wymiarów Twojego obecnego pojazdu, w przyszłości prawdopodobnie zamienisz go na inny, o nieznanych jeszcze parametrach. Warto więc zdecydować się na pomieszczenie nieco szersze, niż potrzebujesz. Dzięki temu unikniesz sytuacji, w której konstrukcja garażu będzie miała wpływ na Twoje decyzje dotyczące zakupu nowego samochodu.
Jeśli masz lub planujesz mieć dzieci, weź pod uwagę, że przy wsiadaniu i wysiadaniu z pojazdu potrzebują one więcej miejsca, niż dorośli. Kiedy są małe, muszą przecież jeździć w fotelikach samochodowych. Pragnąc wygodnie posadzić je i przypiąć pasami, powinieneś zapewnić sobie odpowiednio dużo przestrzeni. Większe maluchy są oczywiście bardziej samodzielne, ale za to mogą zachowywać się niefrasobliwie i otwierać drzwi auta z rozmachem, uderzając nimi w ściany.
Ten parametr, podobnie jak dwa poprzednie, związany jest z wymiarami auta. Przeciętny samochód osobowy mierzy 1,4 – 1,7 m wysokości, jednak warto mieć na uwadze rosnącą popularność aut terenowych oraz SUV-ów. Jeżeli mieszkasz poza miastem, jest wielce prawdopodobne, że w przyszłości zechcesz zdecydować się na taki model, nawet jeśli dzisiaj jeździsz zwykłym sedanem lub kombi. Pamiętaj też, że na dachu samochodu osobowego można zamontować dodatkowy bagażnik bądź uchwyt na sprzęt sportowy. Chcąc mieć możliwość przypięcia tych akcesoriów w garażu, będziesz potrzebował wyższego budynku.
Warto też wziąć pod uwagę fakt, że w wielu projektach domów garaż usytuowany jest w przyziemiu albo bezpośrednio nad nim znajduje się obniżony taras. W obu przypadkach może się okazać, że problemem jest nie tyle pułap samego pomieszczenia, ile wysokość w świetle bramy oraz kąt, pod jakim pojazd przez nią przejeżdża. Przy bardzo stromym zjeździe wyższy samochód po prostu się nie zmieści, mimo iż sufit garażu znajduje się na odpowiedniej wysokości.
Osobnym zagadnieniem jest rodzaj bramy garażowej. Pamiętaj, że wybierając model uchylny, musisz liczyć się z tym, iż nawet po całkowitym otworzeniu będzie on zajmował część wjazdu. Jeśli obawiasz się, że wysokość otworu może być zbyt mała, lepiej będzie zdecydować się na bramę rozwieralną albo segmentową odsuwaną w boczną ścianę.
Skoro już poruszyliśmy to zagadnienie, warto przyjrzeć mu się bliżej. W przypadku garażu dwustanowiskowego można zastosować dwie mniejsze bramy albo jedną podwójną. Każda z tych opcji ma swoje zalety.
Zakup pojedynczej, szerokiej bramy jest bardziej opłacalny ze względów finansowych. Takie rozwiązanie pociąga za sobą konieczność nabycia tylko jednego zestawu prowadnic oraz napędu. Warto jednak mieć na uwadze, że ze względu na rozmiary skrzydła, takie urządzenie musi mieć większą moc, niż w przypadku mniejszej bramy (https://garaze.org.pl/oferta/bramy-garazowe).
Decydując się na tę opcję, oszczędzisz też na kosztach montażu, ponieważ większość wykonawców rozlicza się za sztukę, a nie za powierzchnię drzwi. Argumentem przemawiającym na korzyść podwójnej bramy jest także komfort jej użytkowania. Szerszy wjazd z pewnością jest wygodniejszy, co ma szczególne znaczenie dla właścicieli dużych samochodów.
Pamiętaj jednak, że brama podwójna jest bardzo ciężka, skutkiem czego jej otwieranie i zamykanie trwa znacznie dłużej, niż w przypadku modeli pojedynczych. Decydując się na dwie sztuki, oszczędzisz więc sporo czasu. Zakup dwóch sztuk oznacza też mniejszą podatność na awarie, bo istnieje nikła szansa, że obie zepsują się w tym samym momencie. Mniejszy otwór wjazdowy minimalizuje też straty ciepła. Ma to duże znaczenie dla kosztów związanych z ogrzewaniem garażu, a co za tym idzie — całego domu.
Poza ilością bram warto też przemyśleć ich rodzaj; do wyboru masz modele segmentowe, rolowane oraz uchylne. Te ostatnie wyróżniają się najgorszą izolacją cieplną, więc stosuje się je głównie w garażach nieocieplanych, np. w blaszakach.
Natomiast bramy rolowane zbudowane są na podobnej zasadzie, co rolety okienne, przy czym w zależności od modelu zwijają się w górę lub w bok. Podobnie jak artykuły segmentowe mogą one występować w wersjach z izolacją, bądź bez niej. Warto dobrze przemyśleć ten zakup, bo po zamontowaniu nie da się ich już ocieplić. Przed dokonaniem ostatecznego wyboru najlepiej jest zasięgnąć rady eksperta, który pomoże Ci znaleźć optymalne rozwiązanie dla Twojego konkretnego przypadku.
To, czy zdecydujesz się na jedną, czy na dwie bramy wjazdowe, będzie miało wpływ na minimalną szerokość garażu, dlatego warto dogłębnie rozważyć tę kwestię jeszcze na etapie projektu. Przykładowo, jeżeli wybierzesz pierwszą opcję, to dla pomieszczenia o wymiarach 6 x 6 m, otwór wjazdowy musi mieć co najmniej 5 m szerokości.
Jeżeli natomiast zechcesz zamontować dwie mniejsze bramy, trzeba pamiętać, że skrzydło każdej z nich ma co najmniej 2,5 m, a w takim przypadku szerokość garażu powinna wynosić około 7-8 m. Dlaczego aż tyle? Wynika to z konieczności zachowania odpowiedniego dystansu pomiędzy ościeżnicami a ścianami budynku.
Są one w dużej mierze pochodną wymiarów pojedynczego auta. Przeciętny samochód osobowy mierzy 4,5 m, licząc od przedniego zderzaka do tylnego. Wynika stąd, że minimalna długość garażu to 5 m. Warto jednak mieć na uwadze, że zdarzają się znaczne odstępstwa od tej normy. Przykładowo, luksusowe limuzyny mogą mieć nawet 5,5 m. Fakt, że dzisiaj używasz pojazdu o określonych parametrach, nie oznacza przecież, że w ciągu kilku najbliższych lat to się nie zmieni. Jeśli wymiary działki na to pozwalają, opłaca się przedłużyć garaż do około 5,8 m.
Natomiast szerokość większości popularnych obecnie aut wynosi ok. 1,75 m. Łatwo zauważyć, że producenci z roku na rok robią coraz bardziej obszerne pojazdy, a prawidłowość ta występuje nawet w obrębie tego samego modelu. Bezpieczniej jest zatem założyć, że ten trend się utrzyma i przewidzieć odrobinę więcej miejsca, niż obecnie potrzebujesz.
Osobną kwestią jest wygoda użytkowania garażu. Przy założeniu, że w jego wnętrzu wysiadać będzie jedynie kierowca, a pozostali pasażerowie będą opuszczać pojazd wcześniej, minimalny wymiar poprzeczny pomieszczenia to 2,7 m. Jeżeli jednak chcesz, by po obu stronach auta dało się otworzyć drzwi, garaż powinien mierzyć nie mniej niż 3 m szerokości. Gdy masz nowszy i większy samochód – przynajmniej 3,2 m.
Jeżeli zdecydujesz się na garaż dwustanowiskowy, powinieneś zadbać o to, by zapewnić sobie wygodne przejście pomiędzy zaparkowanymi w nim samochodami. Jak już wiesz, wymiar poprzeczny pomieszczenia będzie zależał od tego, czy zamontujesz w nim jedną, czy dwie bramy.
Chcąc zbudować jak najwęższy budynek dwustanowiskowy, powinieneś zdecydować się na jeden otwór wjazdowy. W takim przypadku wystarczy Ci szerokość 5,8-6 m. Jeśli natomiast chcesz zapewnić sobie komfortowe użytkowanie takiego pomieszczenia i masz do tego warunki, warto je poszerzyć do 6,5-6,8 m.
Ponadto, jeżeli zamierzasz przechowywać w garażu pojazdy takie jak motor, skuter czy rowery, powinieneś zadbać o to, by dało się nimi wyjechać bez ryzyka zarysowania samochodu. W takiej sytuacji, chcąc wygodnie wyprowadzić sprzęt, należy zapewnić sobie dodatkowe 1,5 m szerokości.
Zanim przejdziemy do konkretnych cyfr, pragniemy podkreślić, że przepisy określają jedynie wymagania minimalne. Nie uwzględniają one Twoich indywidualnych preferencji ani planów na przyszłość. To, na jak duży garaż faktycznie się zdecydujesz, będzie wypadkową obowiązujących norm, Twojego zamiłowania do komfortu oraz możliwości finansowych.
Przepisy określają minimalną wysokość garażu na 2,2 m. Kupując gotowy projekt, można się spodziewać, iż architekt zastosował się do obowiązującej normy. Należy jednak dokładnie przyjrzeć się szczegółom, bo w niektórych miejscach wymiary mogą odbiegać od przeciętnego pułapu pomieszczenia. Niekiedy bywa to efektem konstrukcji budynku, ale nie tylko. Częstą przyczyną zmian w wysokości garażu są prowadzone po suficie instalacje jak np. klimatyzacja, światłowód, alarm, a nawet oświetlenie. Wynikające z nich miejscowe obniżenia wydają się mało znaczące, ale jeśli w którymś punkcie się zsumują, mogą wygenerować spore problemy.
Zgodnie z prawem, minimalne wymiary garażu jednostanowiskowego to 2,3 m szerokości, 5 m długości oraz 2,2 m wysokości. W przepisach zostało też zaznaczone, że odstęp od boków auta do ściany powinien wynosić co najmniej 50 cm.
W przypadku garażu dwustanowiskowego należy pomnożyć szerokość przez 2 i dodać 1,2-1,5 m. Dzięki temu zachowasz odstęp pomiędzy samochodami oraz bezpieczny dystans pomiędzy ich bokami a ścianami. Pozwoli to na swobodne poruszanie się po pomieszczeniu.
Warto też pamiętać o zachowaniu odpowiedniej odległości od otworów okiennych sąsiadujących z garażem budynków mieszkalnych. Zgodnie z przepisami, odstęp pomiędzy bramą garażową a krawędzią okna domu nie może wynosić mniej, niż 1,5 m.
Jak widać, zaprojektowanie odpowiadającego Twoim potrzebom garażu nie jest sprawą prostą. Ostateczną decyzję warto podejmować po dogłębnym zastanowieniu, a jeśli nie masz zbyt dużego doświadczenia – po konsultacji z fachowcami. W przypadku jakichkolwiek pytań, czy wątpliwości zapraszamy do kontaktu (https://garaze.org.pl/kontakt). Wspólnie dobierzemy najlepsze rozwiązanie na długie lata.
WWW: https://garaze.org.pl/
Dodano: 2020-02-03
Telefon: 728 50 50 30
Miejscowość: Kraków
Adres: Siewna 21C
Kod pocztowy: 31-231
Źródła:
https://garaze.org.pl/
https://pl.wikipedia.org/wiki/Gara%C5%BC
https://muratordom.pl/budowa/garaz/garaz-blaszany-wybieramy-lekki-garaz-z-blachy-aa-c4ZS-eqq3-E3FB.html